Het motto van Stapzwan is ontdekken, verbinden en genieten.
Stapzwan is een bierbrouwerij uit Utrecht die zich richt op het brouwen van speciaalbieren met een twist.
De ideeën voor recepten komen tot stand in het St. Andreasklooster in het centrum van Utrecht, vervolgens wordt het bier gebrouwen en verfijnd in het brouwlaboratorium in Bilthoven.
Zodra het recept gereed is wordt hij in grote batches gebrouwen en in de markt neergezet.
over ons
Stapzwan Brouwerij is officieus begonnen in 1997 door Vincent Stap en Jeroen van der Zwan en officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in oktober 2014. Op 16-jarige leeftijd kregen deze twee vrienden de inspiratie om zelf bier te gaan brouwen. Dit gebeurde op de zolder van het huis van de moeder van Jeroen. De bieren werden onder de naam ¨Biertje¨ verkocht aan vrienden, familie en leraren (op het schoolplein), voordat een bekend Nederlands biermerk wegliep met deze naamgeving. Met de opbrengsten werden volgende batches gefinancierd. De eerste successen waren het Valentijnsbiertje, het Kerstbiertje en het Abrahambiertje. Ook was een eigen t-shirtlijn opgezet. In 1997 waren Internet en thuisbrouwen nog niet zo doordrongen in de maatschappij als tegenwoordig. Met de Gouden Gids op schoot werd gezocht naar bedrijven die de brouwers verder konden helpen. Uiteindelijk werd hulp gevonden bij ¨het vrouwtje¨ in De Bilt, een kleine tabakszaak waar ook bierbrouwartikelen werden verkocht. Na de middelbare school gingen de wegen uiteen, Jeroen ging studeren in Utrecht en Vincent in Rotterdam. Hierdoor kwamen de bierbrouwactiviteiten stil te liggen.
Totdat in 2013 Jeroen en Vincent elkaar weer vinden. Al die jaren waren beiden nog intensief met bier bezig en het bierbrouwvirus was blijven kriebelen. Besloten werd om de bierspatel weer op te pakken en opnieuw te gaan beginnen met brouwen. Echter, met ditmaal als doelstelling de Utrechtse dorst te gaan lessen. Vele proefbatches later waren zij er nog niet over uit wat hun eerste commerciële bier zou gaan worden. Op dat moment werden ze benaderd door goede vrienden Bart de Jong en Jasper ten Kleij, de Utrechtse chiptune formatie Men of Mega. Deze gingen een nieuw album genaamd Porter uitbrengen en het leek ze leuk om deze release te combineren met een bier. Hieruit werd de Porter geboren welke zo´n indruk maakte dat besloten werd dat dit bier de vuurdoop zou gaan vormen voor de brouwerij. In januari 2015 hadden zij de eer om de première te vieren bij Café Arendsnest in Amsterdam, een icoon in de Nederlandse bierwereld. En snel daarna de Utrechtse première bij Café ´t Pandje op de Nobelstraat, één van de bekendste kroegen van de stad. Het bier sloeg aan en vele horeca adressen en slijterijen verkopen inmiddels deze en/of één van de andere bieren van Stapzwan Brouwerij. De distributie is inmiddels grotendeels uitbesteed en de schuur in de achtertuin van Vincents vader was ook niet meer groot genoeg om als opslag te dienen. Daarnaast is de brouwerij in april 2017 uitgebreid met Sanne Kuipers. Ook wordt nu bij twee verschillende brouwerijen de bieren gemaakt: De Noord-Hollandse Bierbrouwerij in Uitgeest en Brouwerij Inbier in Sittard.
Stapzwan Brouwerij is begonnen als een avontuur van twee jeugdvrienden in de bierwereld en tot op de dag van vandaag is dat nog niet veranderd.
Vincent Stap
Vincent is geboren in Amsterdam en getogen in het pittoreske Bilthoven. In het dagelijks leven werkt Vincent als consultant op het gebied van financieel risico in Amsterdam. Vincents passie voor bier is begonnen op zijn 16e en is sinds die tijd alleen maar sterker geworden.
Naast bierbrouwen houdt Vincent zich bezig met squash en yoga.
Jeroen van der Zwan
Jeroen is geboren in Zeist, getogen in het pittoreske Bilthoven en nu woonachtig in Utrecht. In het dagelijks leven werkt Jeroen als specialist op het gebied van geografische informatiesystemen bij Prorail in Utrecht.
Naast bierbrouwen houdt Jeroen zich bezig met Guitar Hero en Utrecht in kaart brengen café voor café.
Sanne Kuipers
April 2017 markeert de entree van Sanne in de mooie bierwereld van Stapzwan. Sanne is geboren in Oldenzaal, maar heeft gelukkig de weg naar Utrecht weten te vinden. Sanne is verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van Stapzwan en de contacten met afnemers.
Naast bierbrouwen houdt Sanne zich bezig met zwarte poezen en het luisteren naar chiptunes.
Ons Logo en Huisstijl
Het logo is ontworpen door grafisch vormgever Lennart Wolfert. Na meerdere interview sessies is hij gekomen tot het ontwerp welke de volgende onderdelen bevat:
- 1997
Dit is het jaar dat de brouwerij officieus is begonnen. In 1997 kwamen Jeroen en Vincent bij elkaar om te beginnen met bierbrouwen. - Utrechtse Schild
Dit element geeft onze sterke band met de stad Utrecht weer. - Palmboom
De palmboom heeft twee betekenissen. Het staat enerzijds voor de twist die Stapzwan Brouwerij aan de recepten voor haar bieren geeft, en anderzijds voor de Hawaii-shirtjes die Jeroen en Vincent in 1997 droegen wanneer zij voor de brouwerij bezig waren.
Lennart Wolfert is ook verantwoordelijk voor de ontwerpen van de etiketten van de bieren die onze reguliere lijn vormen, de Porter, de UPA en de Gose. Voor deze etiketten vond hij inspiratie in de smaken van de bieren.
Voor de vormgeving van onze limited edition bieren vragen wij voor elke editie een andere grafisch vormgever om een ontwerp te maken. Deze krijgen een carte blanche waardoor de etiketten volledig naar inzicht van de vormgever worden ontworpen. Dit leidt tot verrassende stijlen en keuzes.